Vaunutehdas

Yleiskuva alueelta
Yleiskuva alueelta
Vaunutehtaan alkuvuosina kärkituotteena oli autojenkuljetusvaunu
Vaunutehtaan alkuvuosina kärkituotteena oli autojenkuljetusvaunu
Pohjoismaiden markkinoille tehty tavaravaunu
Pohjoismaiden markkinoille tehty tavaravaunu
Transtechin aikana tuotanto suuntautui henkilökuljetuksiin liittyvään kalustoon
Transtechin aikana tuotanto suuntautui henkilökuljetuksiin liittyvään kalustoon
Kärkituotteina kaksikerroksinen matkustajavaunu
Kärkituotteina kaksikerroksinen matkustajavaunu
Sekä raitiotievaunu
Sekä raitiotievaunu
Transtech siirtyi osaksi Skoda konsernia, kärkituotteina kaksikerroksinen matkustajavaunu
Transtech siirtyi osaksi Skoda konsernia, kärkituotteina kaksikerroksinen matkustajavaunu
Sekä uuden sukupolven raitiotievaunut
Sekä uuden sukupolven raitiotievaunut

Rautaruukin aika

Kaivostoiminnan päättyessä Rautaruukki Oy yhteiskuntavastuunsa tuntevana yhtiönä etsi Otanmäkeen korvaavia työpaikkoja. Neuvostoliiton kanssa käydyn bilateraalisen kauppajärjestelmän puitteissa tuli ilmi Neuvostoliiton halu hankkia tavaravaunuja Suomesta. Rautaruukin ollessa suuri ostajakumppani oli lopputuloksena sopimus tavaravaunujen toimittamisesta ja tehtaan rakentamisesta. Kun tuotanto muuttui kaivostyöstä konepajatyöksi, muutoksen onnistuminen vaati massiivisen uudelleenkoulutuksen läpi organisaation. Tuotanto alkoi 1985, mutta jo 1990 Neuvostoliiton muuttuessa Venäjäksi loppui kauppa itäänpäin. Pienemmällä volyymillä valmistettiin länsimaisten standardien mukaisia tavaravaunuja mm. Ruotsiin. 1990-luvun alkupuolella yhdistettiin Valmetin Tampereen kiskokalustotehdas Otanmäen tehtaaseen, ja uuden yhtiön nimeksi tuli Transtech. Uutena tuotteena Otanmäessä kokoonpantiin ensimmäiset kaksi Pendolino-koejunaa italialaisen Fiat Ferroviarian alihankkijana VR:lle. Voidaan sanoa, että tämä projekti käynnisti Transtechin suunnittelussa ja tehtaalla kehityspolun, jonka tuloksena tehtaan tuotanto ja suunnittelu edustaa tällä hetkellä alan kärkeä Euroopassa. Transtech siirtyi 2010-luvun lopulla Skoda-konsernin osaksi, ja uuden omistajan mukaan nimeksi tuli Skoda Transtech Ltd. Uuden omistajan resurssit mahdollistavat kehityksen jatkumisen.

Kaikki alkoi 1938 Sukevalta löytyneestä murikasta, lisäksi on tarvittu annos "Otanmäki-henkeä ".

Skoda Transtech

Elokuussa 2015 Transtech Oy:n osake-enemmistö siirtyi tsekkiläiselle Škoda Transportationille, jonka myötä Transtechin asema kiskokalustomarkkinoiden vientimarkkinoilla vahvistui.

Artic-tuoteperheen vaunut on suunniteltu vaativiin olosuhteisiin eli kestämään myös pohjoisten olosuhteiden säätyyppejä ja vaihtelevaprofiilista rataverkkoa. ForCity Smart Artic X54 on moderni pikaraitiotievaunu, jolla voi liikennöidä myös Helsingin kantakaupungin raitiotiellä.

Otanmäessä valmistetut raitiovaunut tulevat Kruunusilloille, Helsingin kantakaupungin ja Laajasalon välille. Pikaraitiotievaunuista on saatu kokemusta jo Tampereella, missä Škoda Transtechin toimittamat ensimmäiset vaunut ovat jo koeliikenteessä. Kruunusiltojen pikaraitiotievaunut ovat valmistuessaan identtisiä Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakentuvan pikaraitiolinja 550 -vaunujen kanssa.

ForCity Smart Artic X54 -pikaraitiovaunua edeltävän X34-mallin raitiovaunuja on tällä hetkellä Helsingissä liikenteessä 70 kappaletta. Pikaraitiotie 550 -linjalle valmistetaan 29 pikaraitiovaunua, joten nyt HKL:n kanssa tehty tilaus kasvattaa Artic-raitiovaunujen kokonaismäärän pääkaupunkiseudulla yhteensä 122 vaunuun. Lisäksi Tampereelle on paraikaa käynnissä 19 vaunun toimitus, ja aiemmin Saksan Schöneicheen on toimitettu 3 raitiovaunua.

Skoda Transtech työllistää noin 600 henkilöä ja rekrytoi aktiivisesti lisää ammattitaitoisia hitsaajia, lvi-osaajia ja osavalmsitajia.

Jaa tämä sivu