Maailman toiseksi pohjoisin maauimala

Maauimalan pääallas on 25 metrin pituinen ja neliratainen. Sen syvyys on 1,2 -1,8 m. Lisäksi maauimalassa on 0,2 - 1,0 m syvyinen lasten allas. Altaiden veden lämpötila on 24 - 26 astetta. Nurmialueella on mahdollisuus viettää piknik-päivää sekä harjoitella frisbeegolfia! Uinti- sekä vesiliikuntavälineet ovat vapaassa käytössä. Maauimalan yhteydessä olevasta urheilutalosta löytyvät erilliset puku-, pesu- ja saunatilat.

Vesijumppaa

Urheilutalo

Hyväkuntoisessa ja uudistetussa urheilutalossa on toimintaa valvotusti päivittäin lasten askartelukerhosta eläkeläisten kuntopiiriin.

Liikuntasalissa voi harrastaa koripalloa, lentopalloa, sulkapalloa, tennistä ja salibandya kuin myös ryhmäliikuntaa. Liikuntavälineitä on mahdollisuus myös lainata.

Urheilutalossa on kahvion ja kerhohuoneen käyttömahdollisuus. Lisäksi kerhohuone toimii nuorisotiloina pingis- ja biljardipöytineen.

Nuorisotila on auki ma-pe 14-18.

Lasten liikuntakerho ma ja to klo 15-16.

Lasten liikuntapeuhula (huoltaja mukana alle kouluikäisillä) on ti ja pe klo 17-18.

Eläkeläisten kuntosali on ma ja pe klo 14-15. Kuntoilun jälkeen juodaan kahvit yläkerrassa porinoiden kera. Hinta 2,50 /kerta.

Urheilutalo sopii myös erilaisten tapahtumien

järjestämiseen. Uudistetussa urheilutalossa on

huomioitu myös liikuntarajoitteiset asiakkaat.

Alakerrassa on puku-, pesu- ja saunatilat miehille

ja naisille sekä todella hyvin varustettu kuntosali,

joka on aktiivisessa käytössä päivittäin.

KUNTOSALI ON AUKI MA-SU KLO 8-20.

LIIKUNTASALI VARAUSTEN MUKAAN

LISÄTIETOJA NUMEROSTA 044 710 0456

Kahvio ja kerhotilat
Urheilusali
Suosittu kuntosali

Urheilutalon ympäristö

Urheilutalon läheisyydessä voi harrastaa  ulkokentällä koripalloa, tennistä, lentopalloa, jalkapalloa, frisbeegolfia ja yleisurheilua. Talvisin ulkokenttä toimii luistelu- ja jääurheilukenttänä. Urheilutalon luota pääsee yhdyslatua pitkin 5 km:n pururadalle, joka on talvisin valaistu hiihtolatu.

Urheilukenttä, tekonurmi
Tennistä, jääurheilua ym tällä kentällä
Urheilutalolta lähtee valaistu kuntopolku/latu

Ulkoilu luonnossa kesällä ja talvella

Metsästys-, marjastus- ja kalastusmahdollisuudet ovat hyvät, koska Otanmäen ympärillä on laajoja erämaa-alueita. Tiheä metsäautoverkosto helpottaa marjapaikkoihin pääsyä.

Talaskankaan ulkoilualue, joka sijaitsee autotien lähellä Vieremän rajan läheisyydessä, tarjoaa unohtumattomat elämykset merkittyine polkuineen ja laavuineen koskemattomien metsien ympäröimillä lammilla.

Läheinen Oulujärvi, jota myös Kainuun mereksi kutsutaan, tarjoaa uimiseen, veneilyyn, kalastukseen  ja mökkeilyyn hyvät mahdollisuudet. Saaliskaloina tärkeimpiä ovat hauki, kuha, ahven, muikku, lahna ja kruununa järvitaimen.

Talviulkoiluun löytyy Otanmäen valaistun ladun lisäksi kylän läheltä retkihiihtoon avattuja latuja ja tallattuja metsäpolkuja.

Vuottolahden retkiluistelurata tehdään vuosittain sääolosuhteet huomioiden Oulujärven jäälle ja rantametsään. Jäärata ja metsälenkki muodostavat yhteensä noin 5 km luisteluradan. Retkiluistelu metsässä ja jäällä on huikea talvielämys. Luisteluradan viereen on tehty hiihtolatu, ja Iki-ihanan Oulujärven jäällä voi myös kävellä ja potkukelkkailla. Lasten oma luistelualue on jäädytetty Kohtauspaikan kahvion ja grillikodan läheisyydessä sijaitsevan lammen jäälle. Lasten alueelta löytyy myös hoijakka! Kohtauspaikan grillikota on luistelijoiden ja ulkoilijoiden käytettävissä. Osoite on SFC-Kohtauspaikka, Luomatie 123, 88200 OTANMÄKI

Karpalosaalis
Vetouistelijan yleisin saalis on maukas Oulujärven hauki
Oulujärvi eli Kainuunmeri
Hillasuo
Erämaajärven rauhaa

Kulttuuria ja virkistystä

Vapaaehtoisvoimin pyörii v. 2007 aloittanut taidepiiri Koskikartanossa.

Otanmäen kirjasto
Kirjasto
KIrjaston lukusali
Kirjanton sisäänkäynti Uunimiehentieltä
TuuMa-kuoro esiintyy koulun salissa
TuuMan esiintyminen Otanmäen koululla

Otanmäessä koulun lisäksi kulttuuria tarjoaa mm. Otanmäen kirjasto lehtisaleineen. Kirjasto on auki omatoimikäyttäjille joka päivä 9-21. Henkilökunta on paikalla ma-ti 12-19 ja ke-to 12-17.Osoite Uunimiehentie 6, p. 044 715 7169 otanmaki.kirjasto@kajaani.fi

Kaukametsän opiston kursseja pidetään Otanmäessä pianon, kitaran, basson ja rumpujen soitossa. Kylällä toimii opiston järjestämä suosittu entisöintipiiri ja sekakuoro TuuMa.

Monet eri järjestöt toteuttavat alueella virkistystoimintaa. Eläkeliiton Vuolijoen osasto järjestää tapaamisen joka toinen keskiviikko joko Vuokijoella tai Otanmäessä klo 12-14. Puheenjohtaja on Maili Pussinen, p. 0400 613 177. Tapahtumista ilmoitetaan Eläkeliiton sivuilla https://www.elakeliitto.fi/yhdistykset/vuolijoki/toimintakalenteri-2022

Lähialueen tutustumiskohteita

Vuolijoella on Kainuun ainoa kivikirkko, johon kannattaa tutustua, samoin kuin Iikka Alasalmen perustamaan Riihipiha museoalueeseen. Alueelle on siirretty lukuisia rakennuksia ja sinne on museoitu erittäin runsaasti esineistöä, joihin tutustuminen vaatii useamman käyntikerran. Alueella järjestetään myös yleisötapahtumia.

Oulujärven katkaisee Manamansalo noin 40 km:n päässä Otanmäestä. Vuolijoen puolelta matkailijoita kuljettaa saareen Alassalmen lossi, ja idässä saaren yhdistää mantereeseen Kaivannon silta. Manamansalossa on kolme leirintäaluetta, joissa on myös mökkimajoitusta. Metsähallituksen ulkoilualueella on suosittu usean lammen sisältämä virkistyskalastusalue. Manamansalossa on Kainuun ensimmäisen kirkon paikalla muistomerkkikirkko.

Önkkörin kanava ja retkeilyalue lintutorneineen löytyvät Vuolijoelta Vaalantieltä (tie nro 879)

Noin tunnin ajomatkan päässä on Rokua kylpylöineen ja kansallispuistoineen. Paljakassa, Ukkohallallassa ja Vuokatissa on laskettelurinteet oheispalveluineen.

Vuolijoen kivikirkko
Riihipiha museon esittelykartta